Praca spedytora polega na zapewnianiu optymalnej ciągłości w łańcuchu dostaw. Spedytor musi dbać o zapewnienie transportu produktów, ustala najbardziej optymalną trasę dla pojazdu. Spedytor musi dbać o ubezpieczenia, odprawy celne, godziny rozładunku i załadunku, monitoruje on trasy i ustala te najbardziej optymalne, sprawdza czas pracy kierowcy. Dzisiaj spedycja posiada wiele narzędzi, które ułatwiają planowanie i zarządzanie transportem. Nowoczesnym rozwiązaniem, który jest przełomem w transporcie są plomby elektroniczne. Kiedyś zakładano plomby metalowe, numer tego zabezpieczenia wpisywany był na dokumentach. Plomba jednak mogła ulec w łatwy sposób uszkodzeniu, można ją było wyłamać lub podmienić. Dzisiaj na rynek weszły plomby elektroniczne z systemem GPS. Planer – spedytor może w łatwy sposób śledzić trasę swoich samochodów, wie dokładnie, w którym są miejscu oraz, o której godzinie dotrą na rozładunek lub załadunek. Plombę można otworzyć jedynie za pomocą specjalnej karty, która ma pracownik magazynu lub kierowca. Każde otwarcie plomby przed miejscem rozładunku samochodu powoduje włącznie się systemu alarmowego. Spedytor lub pracownik logistyki otrzymuje monit w swoim systemie. Można dokładnie zobaczyć lokalizację, w której zostało wykonane otwarcie. GPS pokazuje dokładną trasę, którą przejeżdża kierowca, na tej podstawie firmy transportowe wyliczają zużycie paliwa, w ten sposób nieuczciwi kierowcy oraz przewoźnicy nie mają szans na kradzież ropy. Pracownik logistyki lub spedycji wie dokładnie, w którym miejscu znajduje się obecnie transport, przewidzieć może korki, które go czekają oraz planowany postój, kiedy kierowcy skończy się czas pracy. Praca spedytor jest czasami związana z wielkim stresem, niektóre firmy nie mogą pozwolić sobie na spóźnienie na rozładunek lub załadunek towarów, ponieważ firma, w której pracują ma inny system produkcji. Wszystko jest robione na czas, liczony od wjazdu ciężarówki z towarem do wyprodukowania produktów końcowych i wysłaniu ich do dystrybucji. Każde opóźnienie w transporcie surowców służących do produkcji może mieć konsekwencje w dalszym łańcuchu dostaw. Wiele osób zajmujących się innowacjami w transporcie uważa, że spedycja jest bardzo mało przyszłościowym zawodem, ponieważ w niedalekiej przyszłości będzie można zastąpić człowieka robotem. Roboty będą planować trasy, wysyłać transporty oraz nadzorować plomby elektroniczne. Transport będzie autonomiczny, rozładunek i załadunek będzie odbywał się w sposób automatyczny na podstawie zamówień składanych przez klientów poprzez systemy. Niektórzy młodzi ludzie przestraszeni tą perspektywą nie biorą pod uwagę tego kierunku studiów. Podobnie sprawa ma wyglądać z specjalistami do spraw logistyki. Są to zawody, które na razie cieszą się popularnością, ale większość firm chce w szybkim tempie zwiększyć swoje obroty, zmniejszyć koszty pracownicze oraz inwestować w systemy, które pomogą nadzorować procesy magazynowe i transportowe. Logistyka w naszym kraju jest bardzo droga, niektóre firmy zatrudniają specjalistów, którzy obsługują skomplikowane systemy komputerowe i operacyjne. Zmniejszenie ilości zatrudnionych osób może wpłynąć na koszty produktów oraz usług, wzrośnie w ten sposób konkurencyjność. Na studiach dowiemy się również jak otworzyć firmę transportową. Własna firma transportowa to dobre rozwiązanie dla osób, które posiadają spory kapitał, mają dużo energii oraz są bardzo zorganizowane. Przydaje się też znajomość giełdy transportowej, dzięki której można planować w sposób ekonomiczny trasy.