Rozpoczęcie działalności gospodarczej - krok po kroku

Mimo, że w Polsce co roku wprowadzane są nowe udogodnienia, co do otwarcia działalności gospodarczej to i tak osoba, która zaczyna przygodę z biznesem musi wypełnić kilka dokumentów, aby zarejestrować firmę.

Niektóre czynności związane z otwarciem firmy można wykonać przez internet. Założenie działalności gospodarczej należy zacząć od wypełnienia odpowiedniego formularza ewidencyjnego na stronie firmy. gov.pl.
Na tym samym formularzu zgłasza się zaistniałe zmiany, na które mamy, aż tydzień czasu. Ważną sprawą jest, że jeśli rejestruje się firmę, a nie posiada się numeru identyfikacji podatkowej, to po jego nadaniu nie trzeba już nic z tym robić.
Na tego rodzaju formularzu trzeba podkreślić odpowiednią rubrykę informującą o tym jaką chce się wykonywać działalność. Dzięki powstaniu Polskiej Klasyfikacji Działalności można wybrać ze spisu odpowiadającą nam czynność jaką ma wykonywać nasza firma.
Przy wyborze odpowiedniej czynności, nie obowiązuje nas żaden limit w ilości podkreślonych numerów. W dalszej części formularza wybiera się odpowiednią formę opodatkowania.
W tym formularzu trzeba także przedstawić, kto będzie zajmował się finansami. W czasie wypełniania tego dokumentu jeśli nie określi się jeszcze współpracy z danym biurem księgowym, to można wybrać opcję o samodzielnym prowadzeniu poszczególnej dokumentacji w firmie.
Mimo ogromnej ilości biur księgowych na rynku ich usługi nie należą do tanich, dlatego warto poszukać alternatywnego rozwiązania. Ciekawą propozycją do prowadzenia rachunków firmowych jest księgowość internetowa. Portal ten spełnia podstawowe funkcje takie jak, fakturowanie oraz prowadzenie magazynu. Ponadto pomaga on w tworzeniu ewidencji, deklaracji podatkowej, a co więcej wysyła tę dokumentację bez naszego podpisu do urzędu.
Każda osoba prowadząca firmę ma podwójną osobowość na koncie w Zakładzie Usług Społecznych. Występuje ona tam jako płatnik – czyli osoba, która opłaca składki swoje, pracowników i jako ubezpieczyciel.
W celu zarejestrowania firmy do ZUS-u składa się jeden z dwóch odpowiednich dokumentów. Druk ZZA – oznacza tylko rejestrację składki zdrowotnej, prawo do ulg i możliwość zatrudnienia pracownika. Z kolei druk ZUA – obowiązuje w przypadku rejestracji do wszystkich dostępnych składek, a także w przypadku małego ZUS-u
Rejestrując działalność w Urzędzie Skarbowym numer NIP pozostaje niezmieniony. Poza tym będzie on służył jako numer firmy w momencie założenia działalności.
Na odpowiednim formularzu informuje się także Urząd Skarbowy o rodzaju prowadzonej dokumentacji i wybranej formie opodatkowania. Koniecznie należy się zdecydować,czy chce się być czynnym podatnikiem VAT. Jeśli zapadnie zgoda na takie rozwiązanie, to na tym etapie sprawa się kończy. W przeciwnym wypadku jesteśmy zobligowani złożyć stosowny dokument do Urzędu Skarbowego.
Na naszym rynku co prawda nie ma wymogu wyrobienia pieczątki firmowej, to z czasem jej posiadanie okaże się dla nas konieczne ze względu na większość urzędowych druków bądź deklaracji, na których znajduje się miejsce na firmową pieczątkę.
Do prowadzenia naszej firmy niezbędne będzie także otwarcie konta bankowego. Jeżeli do dnia otwarcia firmy nie posiadaliśmy rachunku ROR, to w przypadku posiadania działalności gospodarczej okaże się to niezbędne. Po wprowadzeniu split payment, posiadanie przez pracodawcę konta firmowego jest konieczne.
Jeżeli mamy już założone tego rodzaju konto należy niezwłocznie poinformować o tym Urząd Skarbowy i Zakład Usług Społecznych wypełniając odpowiedni wniosek. Rozpoczęcie działalności gospodarczej nie należy do trudnych zadań, a dla początkowych przedsiębiorców oferowane są znaczne udogodnienia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here