gwarancja

Wiele osób zastanawia się jaka jest różnica między ręką i gwarancją. Dużo z nich zastanawia się również w jakich sytuacjach klient bezdyskusyjnie może z nich skorzystać, a kiedy nie musimy przyjmować towaru do zwrotu. Bez względu na politykę firmy, warto jest wiedzieć, kiedy nie mamy wyjścia i musimy rozpatrzyć reklamację złożoną przez klienta. Oto kilka informacji, które ci w tym pomogą.

Przeczytaj też: https://www.wsb.com.pl/rekojmia-gwarancja/

Rękojmia oraz gwarancja

Kiedy sprzedaliśmy nasz towar w sklepie stacjonarnym ze zwrotem towaru sprawa jest dosyć oczywista. Nie mam obowiązku przyjęcia go do zwrotu, oczywiście jeżeli jest pozbawiony wszelkich wad.

Jeżeli klient kupił sweter, który nie przypadł do gustu jego drugiej połówce i teraz chciałby go oddać, jego zwrot zależy jedynie od naszej dobrej woli.

Sprawa wygląda jednak nieco inaczej w przypadku zakupów online. Osoba, która zakupiła dany przedmiot i z tego zareklamować ma na zwrot towaru i odesłanie go 14 dni bez podawania żadnego powodu. Sprzedawca musi bowiem zwrócić wszystkie pobrane koszty w tym również koszty za przesyłkę.

Gwarancja i rękojmia – jakie są różnice

Na czym polega prawo, że klient może złożyć reklamację na mocy gwarancji lub rękojmi? Gwarancja jest oczywiście dobrowolna. Sprzedawca udziela jej bądź nie. W dokumencie potwierdzającym przyznanie gwarancji podane są wszystkie szczegóły oraz warunki jakie muszą być spełnione, a także jaki czas zgłoszenia i rozpatrzenia takiej decyzji ma konsument. Rękojmia jest to nic innego jak ochrona na mocy prawa. Według mnie jeżeli kupujący wykrył jakąś wadę, to może zarządzać:

• Naprawy towaru 

• Usunięcia wady

• Wymiany towaru na nowy 

• Obniżenia ceny 

• Odstąpienia od umowy, jeżeli wada jest znacząca

W niektórych przypadkach dostępna jest również negocjacja między sprzedającym i klientem. Jeżeli klient nie chce za żądać obniżenia ceny oraz odstąpić od umowy, to może zaproponować inne rozwiązanie.

Inne rozwiązanie możemy proponować tylko w przypadku pierwszej reklamacji. Klient ma 12 miesięcy na złożenie wady. Jest to okres, który uznaje się że wada istniała od chwili sprzedaży. Jeżeli przyjdzie później, to musi udowodnić że przedmiot miał usterkę w chwili kiedy go sprzedawano.

Reklamacja w przypadku usług

Usługa w przypadku usług polega na tym, że klient Ocenia że usługa została wykonana źle. Podobnie jak w przypadku zakupów, do wyboru ma gwarancję lub rękojmię. Może też odstąpić od umowy i zażądać zwrotu pieniędzy gdy spóźnia się termin wykonania dzieła czy też usługi.

Możesz również odpowiedzieć za brak należytej staranności lub szkodę poniesiona przez konsumenta w wyniku niewykonania lub nieprawidłowego wykonania zleconej usługi.

W takim przypadku konsument musi to wykazać. Przepis ustawy o prawach konsumenta nie stosuje się do każdej usługi. Nie mogą być to usługi stacjonarne, gry hazardowe, opieka zdrowotna czy też usługi deweloperskie.

Podsumowanie – gwarancja i rękojmia

Najważniejsza różnica między rękami a gwarancją polega na dobrowolności. Gwarancja jest to gest w kierunku klienta, rękojmia natomiast jest obowiązkiem. Zasady udzielania gwarancji są ustalone dobrowolnie. Zasady rękojmi natomiast opisane są przez ustawę prawną.

Zobacz też: http://www.pracazpasja.pl/ulgi-oraz-umorzenia-zus-na-co-mozesz-liczyc/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here